Q: Vad behöver jag för utrustning?

A1: För att testa på grappling (Submission Wrestling eller Brasiliansk Jiu Jitsu) behöver du shorts och en t-shirt, efterhand att du känner att du vill fortsätta kommer du behöva en gi (dräkt) för Brasiliansk Jiu Jitsu, och kommer förmodligen vilja ha tandskydd och (om du är kille) en suspensoar. Viktigt att tänka på är att hård (plast/stål/motsvarande) suspensoar inte är tillåtet på tävlingar i BJJ varpå det redan från start kan vara en god idé att vänja sig att träna utan.

A2: För att provträna thaiboxning räcker det bra med vanliga träningskläder och shorts. Glöm inte vattenflaska!

När du sedan bestämt dig för att fortsätta med thaiboxning så kommer du behöva införskaffa en del skydd: benskydd, tandskydd, suspensoar (kille), bröstskydd (tjej) samt boxningshandskar (minst 14oz, väger du över 80kg vill vi at du skaffar 16oz). Vi rekomenderar även att ni köper riktiga thaiboxningsshorts och boxningslindor.

Thaiboxningstränarna förväntar sig att ni så fort som möjligt köper de ovannämnda skydden för att träningen ska kunna bedrivas på bästa sätt samt i syfte att för att undvika onödiga skador.

A3: För att testa på MMA behöver du tiill en början suspensoar, tandskydd, shorts och t-shirt. Om du efter ett provpass bestämmer dig för att fortsätta träna, så kommer du att behöva boxningshandskar och benskydd. MMA handskar är inte relevant förrän du nått avancerad nivå då dessa innebär en högre skaderisk. Boxningshandskarna ska vara i minst storleken 12oz.

Du behöver inte vara vältränad när du börjar träna hos oss. Bästa sättet att komma i form för just MMA, är att träna MMA. Specialutformade vikt och konditionspass är endast relevant för tävlande. Träningen anpassas individuellt av eran instruktör.

Q: Kan jag hoppa in och köra även om terminen redan dragit igång?

A: Det går bra om inte annat angivits på hemsidan. Ofta är det okej under de första veckorna, fram tills det att tränaren vill gå vidare med tekniker som kräver erfarenhet från tidigare pass under terminen och då informerar vi om det här på hemsidan.

Q: Jag åker bort halva terminen/började först efter halva terminen/etc. får jag reducerad träningsavgift?

A: Nej, vi tar ut full avgift även om man inte tränar hela terminen eftersom det blir för tungrott administrativt arbete annars. Ska du bara köra en vecka in på terminen eller så kan du prata med tränaren eller styrelsen så går det antagligen att ordna.

Q: Jag har tränat X i Y år, vilken grupp ska jag börja i?

A: Är du osäker är det lättast att börja i det mindre avancerade alternativet och prata med tränaren om vilken grupp som är lämplig.

Q: Jag är och hälsar på/bor i Uppsala en kort period/är på genomresa, kan jag träna med er?

A: Självklart, vi tar inte ut någon avgift för folk som hälsar på och tränar med oss utan ser det som kul och utvecklande för klubben.

Q: Behöver jag vara vältränad för att börja träna hos er?

A: Nej. Ett bra sätt att komma igång är att börja träna någon av de kampsporter vi erbjuder. Många av passen innehåller viss fysträning av varierande slag, som är tänkta att passa just den idrott man utövar. Det är alltså ingen ursäkt att vara dåligt tränad för att inte börja träna. Ju mer tävlingsinriktad man är i sin utövning desto viktigare är det med en god fysik. Detta är dock något som för de allra flesta brukar komma naturligt på en viss nivå.

Q: Vad händer om jag har sönder något på klubben?

A: Du bär inget ekonomiskt ansvar för skadan du orsakat. Däremot är du ansvarig att meddela skadan på Hilti Fighcenters facebooksida så att det som är trasigt kan lagas innan någon skadar sig. Vi är alla ansvariga för att fixa till skador eftersom vi är en ideell förening.