För att göra träningen till en trevlig upplevelse har vi satt upp några punkter som kan vara väl värda att tänka igenom. God hygien är något vi håller hårt på, både av rena trivselskäl, men kanske ffa för att dålig hygien är en inkörsport för hudproblem.

Att inte träna i illaluktande kläder och skydd är en självklarhet av respekt för våra träningskamrater. Nedan följer några punkter rörande hygien och sårvård.

Försök klippa naglarna i tid innan träningen så att de ej har vassa kanter. Kom i god tid till träningen så att du har tid att tejpa för ev. sår ordentligt (små icke infekterade sår). Får du sår under träningen – kliv av mattan, torka upp ev blodspill. Kan du stoppa blödningen och tejpa såret ordentligt – fortsätt träna, ej annars. Under träningen, var även uppmärksam på dina träningkamrater, be dem tejpa ev. sår och var inte rädd att påtala om naglarna är oklippta eller om dräkten verkar otvättad.

Efter träningen hjälp till med städning av mattan/lokalen enligt schema (anslagna på väggen längst fram i lokalen).  Kom ihåg att sköja ur mopparna efter de används (ställ dem med mopphuvudet uppåt, eller häng upp så att mopphuvudet hänger fritt – annars möglar detta) och dammsuga av V-moppen.

När du kommer hem vädra träningsgrejerna så att de torkar ordentligt. Se till att tvätta Gin (helst i 60 grader) och shorts minst efter varannan träning och rashguards o t-shirts efter varje. Även överdrags byxor/tröja behöver tvättas minst en gång i veckan.

Duscha så fort som möjligt efter att du kommit hem med schampo och tvål. Efter dusch inspektera kroppen efter ev sår och klipp naglarna om det behövs. Betrakta alla sår du får på träningen som de vore infekterade – naglar är perfekt grogrund för bakterier – tvätta gärna med Klorhexidin (ca 20 kr på Apoteket)

När du går upp på morgonen tvätta såren igen med Klorhexidin.

Håll såren under uppsikt;

Om du är medveten om när du fick såren, och de inte har blivit större sedan dess, kanske tvärt om mindre, då kan du nog utgå ifrån att det är ett ”vanligt” sår Men om såren har blivit större eller har spridit och är som lite småfuktiga då kan det röra sig om svinkoppor:

Svinkoppor skiljer sig mot en vanlig sårskorpa på det sättet att den blir som en porös/spröd krusta som är fuktig. En riktig sårskorpa blir mer fast och hård. Dessutom sprider sig svinkopporna, såret blir större och större samt du kan få nya sår som ffa sprider sig ut ifrån det gamla. Goggla lite på svinkoppor/impetigo om ni nu inte exakt vet vad det är.

Om du fått svinkoppor
MEDDELA DIN INSTRUKTÖR!

Om du vill kunna träna inom någon vecka eller om de sprider sig, gå till läkare direkt.

Enstaka, mindre sår kan självbehandlas men flera bör du få hjälp med. självbehandling förutsätter att du är borta från träningen under hela läketiden. Vilket kan tarflera veckor.

Behandling!

Torka ut såret! Se till att tvätta bort skorpan – den sitter poröst och går enkelt att få bort med en kompresstuss dränkt i Alsollösning.

Alsollösning är uttorkande och därför lämpligt att använda för att torka ut såret. Det är inte desinfekterande varför du en stund efter att du tvättat av såret och det ser torrt ut kan du tvätta med Klorhexidin. Även antibakteriella salvor (Microcid alt LHP) finns att köpa receptfritt på Apoteket och kan användas.

TÄNK PÅ DETTA!

Sprider såren sig – kontakta sjukvården – din husläkare/vårdcentral.

Meddela dina instruktörer, så vi kan varna alla och be dem vara mer på hugget!

TRÄNA INTE! Avstå tills såren läkt ut fullständigt!

Har du frågor eller känner dig osäker så får du gärna kontakta Per Stenqvist. Ffa ni som brottas kan vara utsatta för hudsmitta – får ni konstiga utslag som ni aldrig haft tidigare – så kan det vara något ni smittats med.. Brottare drabbas ffa av svinkoppor/impetigo, men även ringorm (eg. fotsvamp fast på kroppen) förekommer.

Svinkoppor är i regel ofarliga – om än missprydande. Det är en vanligt förekommande sjukdom bland dagisbarn. Svinkoppor är inte samma sak som MRSA – och blir inte heller till detta.